top of page
Search
  • Pareto ry

Taloustiedettä, Schnitzeleitä ja Oktoberfest-tunnelmaa - Pareto Frankfurtissa 22.9. - 25.9.

Tänä vuonna Pareton ulkomaan excursio järjestettiin Frankfurtiin 22.9-25.9. Paretolla on ollut tapana järjestää ulkomaan excursioita aina muutaman vuoden välein, viimeksi vierailimme Amsterdamissa. Jo pitkään odotettu Frankfurtin excursio olikin suuri menestys! Matkalle pääsi mukaan 15 innokasta, hyötynsä maksimoivaa, taloustieteilijää. Mukaan lähtijät olivat pääasiassa vanhempia taloustieteilijöitä, mutta joukossa oli lisäksi myös nuorempia tieteenharjoittajia. Matkaseurueeseen mahtui sekä taloustieteen pää- ja sivuaineopiskelijoita että jo työelämässä olevia valmistuneita paretolaisia. Frankfurtissa joukkoomme liittyi myös yksi varjoexcuilija, joka matkasi paikalle kätevästi bussilla Konstanzista, jossa oli parhaillaan vaihdossa. Yllättäen Frankfurtista löytyi myös yksi sinne työskentelemään muuttanut paretolainen. Matkaseurassa ei siis ollut valittamista!

Kustannusten minimoimiseksi olimme valinneet paretotehokkaaseen tapaan optimaaliset lennot: lähtö torstaiaamuna Frankfurtiin oli Helsinki-Vantaan lentoasemalta aamulla klo 6.45 ja paluulento Suomeen sunnuntai-maanantai välisenä yönä klo 00.30. Osa seurueesta ei ollut nukkunut silmäystäkään matkalle lähdettäessä, sillä Tampereelta täytyi lähteä jo klo 02.00, jotta kerkesi ajoissa lennolle. Paluupäivänä suurimmalla osalla oli heti varhain maanantaiaamuna töitä tai luentoja. Vähäiset unet eivät kuitenkaan lannistaneet paretolaisia, sillä onnistunut reissu oli tarjonnut runsaasti erinomaista saksalaista ruokaa ja olutta sekä unohtumattomia taloustieteellisiä aamuyöllisiä keskusteluja. Schnitzel- ja paikallinen omenaviinikiintiö tuli myös tyydytettyä hetkeksi.

Perjantai päivä oli varattu kokonaan excursioille, meillä olikin luvassa kunnon taloustieteilijän herkkupäivä! Ehkä reissun mahtavin käännekohta oli, kun pääsimme aloittamaan perjantaiaamun extempore aamukahvilla Erkki Liikasen kanssa.  Torstai-illalla oktoberfest tunnelmasta nauttiessamme joku tokaisi ruokapöydässä, että näyttää se Erkki Liikanenkin olevan Frankfurtissa. Tästä innostuneena saimme ajatuksen laittaa viestiä hänelle Messengerillä, kello oli tuolloin 23.00 (eli oikein otollinen aika viestitellä Suomen Pankin johtajalle). Kysyimme rohkeasti, josko pääjohtajalla olisi aikaa tavata joukko innokkaita paretolaisia matkamme aikana. Yllättäen saimmekin keskiyöllä vastauksen, jossa Erkki Liikanen ehdotti tapaamista seuraavalle aamulle kello 8.30. Eipä tarvinnut kauaa miettiä mitä vastaamme, sillä tällaista tilaisuutta ei olisi voinut olla käyttämättä hyväksi. Eikun nopeasti jäljellä olevat oluet kurkusta alas ja äkkiä kohti hotellia, jotta saisimme edes muutaman tunnin yöunet tiukkaa excursiopäivää varten. Aivan mahtavaa, että Suomen Pankin pääjohtaja on kiinnostunut tapaamaan opiskelijoita ja vielä näin nopealla aikataululla!

Herätyskello soi perjantaiaamuna ihanasti klo 7.30 ja nopeiden aamutoimien ja -palan jälkeen kiiruhdimme kohti sovittua tapaamispaikka; Frankfurter Hof -hotellia. Tapaaminen sujui rennosti vuorovaikutteisessa hengessä: keskustelimme mm. euroalueen tilanteesta ja sen tulevaisuudesta, Kiinan talouden vaikeuksista, Suomen talouden haasteista, digitalisaatiosta ja palvelutalouden mahdollisuuksista, yleisestä tuottavuuden heikkenemisestä, rahapolitiikan tehokkuudesta ja koko maailmantalouden heikoista talouskasvusta. Päällimmäisenä mieleen jäi kysymys siitä, onko digitaalinen vallankumous oman aikamme uusi teollinen vallankumous, joka nostaa kaikkien alojen tuottavuutta digitaalisten toimintatapojen kehityksen seurauksena.

Tässä Erkki Liikasen tämän hetken kirjasuositus:  The Euro and The Battle of Ideas.

Kirjoittaja Markus K. Brunnermeier vierailee Suomessa tiistain 11.10 keskustelutilaisuudessa, jossa hän kertoo kattavammin oman kirjansa sisällöstä. Mukana tilaisuudessa myös ETLA:n Vesa Vihriälä, Suomen Pankin Tuomas Välimäki ja pääjohtaja Erkki Liikanen. Paretolaisilla on mahdollisuus päästä seuraamaan tilaisuutta Erkki Liikasen kutsusta. Jos haluat päästä mukaan seuraamaan tätä Suomen Pankin keskustelutilaisuutta, katso tarkemmat tiedot Pareton Facebook tapahtumasta: https://www.facebook.com/events/511055962418295/

Liikasen tapaamisen jälkeen matkamme jatkui Euroopan keskuspankkiin. EKP:n siirtyminen uusiin tiloihin aiheutti hieman hankaluuksia vierailun järjestämisen suhteen, koska vierailijoille suunniteltu ohjelmisto oli vielä kehitteillä. Onneksi saimme asian hoidettua, kun EKP:ssa työskentelevä vanha paretolainen Toni Kellinsalmi pystyi auttamaan matkanjärjestäjiä vierailun toteuttamisessa. Hänen aktiivisuutensa ansiosta saimme varattua vierailuajan, joka ei ehkä muussa tapauksessa olisi ollut mahdollinen. Iso kiitos Tonille tästä!

EKP:ssa pääsimme turvatarkastuksen jälkeen tutustumaan rakennuksen historiaan sekä arkkitehtuuriin. Tämän jälkeen Toni Kellinsalmi luennoi meille EKP:n rahapolitiikasta ja nykyisistä epätavanomaisista rahapolitiikan välineistä. Esitys innosti varmasti montaa paretolaista unelmoimaan työpaikasta Euroopan Keskuspankissa.

Päivä jatkui lounaan jälkeen Deutsche Borse Group:issa, jossa pääsimme näkemään miltä meklarien elämä todellisuudessa näyttää. Aluksi meille esiteltiin hieman perustietoa yrityksestä. Tämän jälkeen saimme tarkempaa tietoa siitä, mitä kaikkea listautuneet pörssit (mm. NASDAQ) nykypäivänä tekevät. Lisäksi pääsimme näkemään, kuinka nykyaikainen treidaus-järjestelmä toimii käytännössä. Olisi hienoa, että saisimme myös yliopistolla mahdollisuuden opiskella tarkemmin pörssien toimintaa.

Lauantaina ja sunnuntaina ennen paluumatkaa meille jäi myös reilusti aikaa nauttia Frankfurtin kaupungista. Suurin osa porukastamme kävi lauantaina seuraamassa 45.000 muun katsojan kanssa minkälainen ilmapiiri on aidossa bundesliigan ottelussa. Tunnelma oli hyvin ainutlaatuinen, varsinkin kun kokonainen päätykatsomo hyppii aina tasajalkaa kotijoukkueen tehdessä maalin. Ottelu päättyi maalirikkaana tulokseen 3-3, ja ottelu tarjosi meille vastinetta koko rahalla.

Myös näköalatorni, jokiristeily ja kauniit puistot jäivät monen mieleen Frankfurtista. Ilmatkin osuivat nappiin ja saimme nauttia lämpimästä auringonpaisteesta. Oli hauskaa tehdä paljon asioita yhdessä koko porukalla, mutta kuitenkin niin ettei joka paikkaan tarvinnut ihan käsikädessä kulkea. Yllättävää oli kuinka vähän kaupoissa ja ravintoloissa osattiin puhua englantia ja myös monet ruokalistat olivat pelkästään saksaksi. Vaikka etukäteen tiesi, että kannattaa varata paljon käteistä mukaan, yllätti myös se, miten lähes minnekään ei voinut maksaa kortilla. Kaiken kaikkiaan siis matkakohde, matkaseura sekä matkan sisältö olivat kaikki kohdillaan!

Projektivastaavina haluamme kiittää kaikkia reissulla mukana olleita! Pakko sanoa, että tällaisten projektien järjestäminen vain on niin antoisaa. Toivottavasti näitä reissuja saadaan jatkossa vielä paljon lisää, joten jos sinulla on jokin tapahtuma/projekti mielessä, niin eikun toteuttamaan.  Tämänhetkisen hallituksen kausi a lkaa pikku hiljaa lähenemään loppuaan ja uuden haku lähenee, kannustamme ehdottomasti kaikkia rohkeasti hakemaan mukaan!

Hymyssä suin reissua muistellen,

Projektivastaavat Pinka Kantanen ja Peetu Keskinen

5 views0 comments

Recent Posts

See All

Kesäkuulumisia - Kesätyökokemuksia opiskelijoilta

Kesän pian väistyessä alkaa olla aika siirtyä takaisin opiskelun pariin ja nauttimaan opiskelijaelämästä täysin rinnoin. Korona on kuitenkin vähentänyt sosiaalisten kontaktien määrää ja muiden opiskel

Vinkkejä kesäopiskeluihin

Kesä on jo ihan kulman takana ja siksi voisi olla hyvä hetki tutkia kesän opintovalikoimaa. Kesäopinnot voisi olla hyvä vaihtoehto, jos ei ole löytänyt kesätöitä, mutta aivan yhtä hyvä syy on vähentää