top of page
Search
  • Pareto ry

Excu Amsterdamiin ja Bremeniin 2013

Pareto järjesti tänä syksynä heti smurffiviikkojen jälkeen ulkomaan excun kohteena Amsterdam ja Bremen. Reissulle osallistui 16 varsinaista osallistujaa ja kolme varjoexcuilijaa. Tällä kertaa vietimme exculla 5 päivää sisältäen matkustuspäivät. Kolme yötä vietimme Amsterdamissa ja yhden Bremenissä. Aiemmin Pareton reissut ovat suunnanneet budjetin ja jäsenistön mielenkiinnon mukaan eripuolille Eurooppaa. Viime vuosina Pareto on reissullaan käynyt esimerkiksi Roomassa ja Edinburghissa. Mikäli sinulla olisikin hyvä kohde mielessä seuraavalle exculle, niin muistathan vinkata asiasta Pareton hallitukselle.

Tämän kertainen excu alkoi tuttuun tapaan Pirkkalan lentoasemalle kerääntymisellä, sillä tälläkin kertaa muuan halpalentoyhtiö lennätti ryhmäläiset kätevästi suoraan Tampereelta. Parin tunnin lennon jälkeen olimmekin jo Bremenissä, jossa oli muutama tunti aikaa siirtymiseen Amsterdamiin suuntaavaan junaan. Ennen junaan nousua kerkesimme mainiosti nauttimaan myös Euroopan talousmahdin edullisista ruokaravintoloista. Junamatkalle tarvittavat matkaeväät ja -mehut sai hankittua kätevästi ja ennen kaikkea varsin kohtuulliseen hintaan. Ensimmäinen excu-päivä kului pitkälti matkustelussa, sillä hotellille saavuimme vasta kuuden aikaan. Hotellin lähistöllä nautitun ruuan päätteeksi siirryimme läheiselle kuppila-alueelle kohottamaan maljan alkaneelle exculle. Suurin osa ryhmäläisistä siirtyi hotellille nukkumaan jo hyvissä ajoin, sillä pitkän matkaamisen jälkeen lepo tuli tarpeeseen.

Seuraavana aamuna ryhmämme jakaantui luonnollisesti pienempiin porukoihin, sillä niin suurella joukolla kaupunkiin tutustuminen ei ole millään tavalla mielekästä. Puolilta päivin olimme kuitenkin sopineet tapaavamme koko porukalla Amsterdamin pörssin luona. Amsterdamin pörssi on perustettu vuonna 1602 ja sitä pidetään maailman vanhimpana pörssinä. Ehdoton excu-kohde siis kaikille kaupunkiin suuntaaville taloustieteilijöille. Pääsimme tutustumaan vanhaan pörssirakennukseen, joka sijaitsi aivan uuden pörssi-rakennuksen vieressä. Pörssillä käynti oli sunnuntain ainut kohde ja loppupäivä sujui osallistujien kierrellessä Amsterdamin keskustaa omatoimisesti. Amsterdamissa on varsin kattava kulttuuritarjonta, josta jokainen excuilija pystyi valitsemaan itselleen mielenkiintoisimmat vierailukohteet.

Maanantaina päivällä excuilijoille oli varattu vapaata aikaa tuliaisten ostelua varten, sillä tiistaina oli luvassa aikainen herätys junaan kohti Bremeniä. Iltapäivällä kokoonnuimme porukalla kiertelemään Amsterdamin kohuttua Red Light Districtiä. Koko reissun ajan piinannut sää kuitenkin keskeytti alueen kiertelyn ja siirryimmekin tunnelmallisiin pieniin pubeihin ja kahviloihin, joita Amsterdamissa on pilvin pimein. Osa osallistuneista ei malttanut vielä hotellille palattuaan kuitenkaan käydä nukkumaan, vaan siirtyivät hotellin yökerhoon. Tällöin ratkaistiin myös excun epävirallinen Beer Pong-mestaruus.

Tiistaina lähdimme junalle takaisin Bremeniin. Bremenissä saimme matkatavarat säilöön ja lähdimme porukalla kiertelemään kaupungin tunnetuimpia nähtävyyksiä. Illaksi oli luvassa saksalaiseen oluttarjontaan tutustumista paikallisissa pubeissa ja osallistuminen paikallisiin opiskelijabileisiin. Vaikka opiskelijabileet olivat varsin vaatimattomat Pareton järjestämiin bileisiin verrattuna, niin hauskaa pidettiin aina aamun lennolle lähtöön saakka. Aamuun saakka venynyt ilta takasikin varsin hyvät unet paluulennolle.

- Pareto

1 view0 comments

Recent Posts

See All

Kesäkuulumisia - Kesätyökokemuksia opiskelijoilta

Kesän pian väistyessä alkaa olla aika siirtyä takaisin opiskelun pariin ja nauttimaan opiskelijaelämästä täysin rinnoin. Korona on kuitenkin vähentänyt sosiaalisten kontaktien määrää ja muiden opiskel

Vinkkejä kesäopiskeluihin

Kesä on jo ihan kulman takana ja siksi voisi olla hyvä hetki tutkia kesän opintovalikoimaa. Kesäopinnot voisi olla hyvä vaihtoehto, jos ei ole löytänyt kesätöitä, mutta aivan yhtä hyvä syy on vähentää